2009年-2010年

2009年-2010年

流通・経営編

流通科学大学論集は、2007年度発行号より冊子体発行と並行し、電子公開を行うことになりました。
掲載紙面のPDFファイルを、著者の意向を確認のうえで、「機関リポジトリ」に掲出しております。
なお、冊子体でも発行されています。

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機関リポジトリ

2010年度

流通・経営編  Vol.23-2 (2011.1)
<論文>

中小企業研究の歴史と課題

The History and the Subject about Research on SMEs

髙田 亮爾

P.1~P.24

購買時点におけるブランド・コミュニケーション

A Study of Brand Communication at the Point of Purchase

後藤 こず恵

25~35

神戸における新型インフルエンザ発生時の消費行動

Survey of Consumer Behavior during an Outbreak of Influenza A(H1N1) in Kobe

山下 貴子

37~61

中小製造企業の行動とビジネスネットワークの変容

How Does the SME Network Change

王  怡人

63~73

パースと科学の方法

C.S.Pierce and His Methodology of Science

赤川 元昭

75~90

サービス・リレーションシップのはじまり -百貨店・化粧品ブランドの接客調査-

Start of the Service Relationship

-Qualitative Analysis on Cosmetics Brand Services -

東  利一

91~108

国際提携による海外ビジネス・モデルの展開 -日本におけるBTMの導入-

Creating International Alliance to Introduce a Foreign Born Business Model
-Adopting Business Travel Management into Japan -

今西 珠美  109~131

デジタル・コンテンツ商品の流通に関する研究 -中国ゲーム産業を中心として-

A Study on the Distribution Channel of Digital Contents Commodity
-Focusing on the Chinese Game Industry-

 魯  暁雪  133~154
<学会報告>

IFRSs教育のための枠組み

A Framework for Teaching IFRSs

来栖 正利

155~162

流通・経営編  Vol.23-1 (2010.7)
<論文>

地震火災と裁判所(7) -地震火災の状況と地震約款-

Earthquake and Insurance in Courts

田村 祐一郎 

 

P.1~P.24

リアル・オプション手法とシミュレーションを活用した投稿採算分析の簡便法の試み

A Trial Approach with Real-Option Pricing Method and the Simulation to Evaluate the Investment

小笠原 宏

25~37

ベーコンと新しい帰納法

Francis Bacon and His New Method of Induction

赤川 元昭

 

39~61

欧州における日本の旅行企業の現地経営 -近畿日本ツーリスト欧州法人の事例-

The Business of Japanese Travel MNC in Europe
-Case Study of Kintetsu International Express(Europe) B.V.-

今西 珠美

63~87

老舗家具メーカーと産地ブランド ―飛騨産業と飛騨家具を中心に―

The long-standing furniture manufacturer and regional brand of furniture The case of “Hida Sangyo” and “Hida Design Furniture”

 白  貞壬

89~111

製造業のサービス化の進展の現実と論点 -コクヨグループの事例-

The Reality and the Issue of the Evolution of the Service Innovation in the Manufacturing Industry

高室 裕史

113~137

<資料>

企業間信用

Accounting Receivable Financing

来栖 正利

139~147

2009年度

流通・経営編  Vol.22-2 (2010.1)
<論文>

企業の現金保有が企業価値に与える影響について

What effect does the corporate cashholding have on firm value?

福田 司文

P.1~P.16

地震火災と裁判所(6) -普通保険約款対保険監督-

Earthquake and Insurace in Courts

田村 祐一郎

17~36

中小企業政策の歴史と課題(2)

On the History and the Subject about the Policy on SMEs(2)

髙田 亮爾

37~50

地域社会における老舗の生成プロセスについて考察
-旭川市、松前町、江差町、守口市・門真市の事例をもとに-

The Study about Process for Initiation and Growth of Old Established Companies in Local Society
-Case Study of Asahikawa, Matsumae, Esashi, Moriguchi, and Kadoma

前川 洋一郎

51~74

地域ブランドによる観光まちづくりの一考察

A Study of Sight-Seeing Town Revitalization by the Area Brand

濱田 恵三

75~92

米国旅行産業の構造と発展

The Structure and Development of the U.S. Travel Industry

今西 珠美

93~114

日本産業財企業のネット構造分析

An Analysis on the Business Network of Japanese Industrial Company

王 怡人

115~128

ビジネス・モデルとしてのマイクロ・ファイナンスの考察

The Insights on the Essentials of Microfinance from the Viewpoint of the Business Model

小笠原 宏

129~148

仮説構築の論理 -消去による帰納法-

Logic of Hypotheses Construction: Induction by Elimination

赤川 元昭

149~164

戦略的コントローリング

Strategic Controlling

小澤 優子

165~176

ローソンの出店行動に関する事例研究 
-コンビニエンス・ストア業態の革新を目指すマルチフォーマット戦略-

A Case Study of Store Development Activities of LAWSON
-The Challenge to Innovation of Convenience Store Business with Multi-Format Strategy -

清水 信年

177~192

<学会報告>

IFRSs導入後を見据えた会計教育

Teaching IFRS Judgments

来栖 正利

193~201

流通・経営編  Vol.22-1 (2009.7)
<論文>

関東大震災後の地震火災と裁判所(2) -三陸沖地震から福井地震まで-

Earthquake Fire and Insurance in Courts after the Great Earthquake of Kantoh

田村 祐一郎

P.1~P.16

再販売価格維持行為に関する米国の判例変更と流通業への影響(下)
-リージン事件連邦最高裁判所判決-

Overruling of Precedent on Resale Price Maintenance and its Influence on Distribution Industry -Leegin v. PSKS

小畑 徳彦

17~40

中小企業政策の歴史と課題(1)

On the History and the Subject about the Policy on SMEs (1)

髙田 亮爾

41~60

移動体通信企業の国際化戦略-韓国の事例-

The Internationalization Strategies of Mobile Telecommunication Companies in Korea

安 煕錫

61~80

仮説構築の論理-演繹法と枚挙的帰納法-

Logic of Hypotheses Construction-Deduction and Enumerative Induction -

赤川 元昭

81~104

産業材企業のサービス有償化に関する理論考察

A Theoretical Review of Service Commercialization for Industrial Companies

王 怡人

105~116

サービス・イノベーションのインパクトを捉える理論枠組み

A Theoretical Framework to Analyze the Impact of the Service Innovation

髙室 裕史

117~134

日本の旅行企業の国際経営の地域別実態-海外拠点への質問票調査に基づいて-

Regional Conditions of International Business Performed by Japanese Tourism MNCs
-Based on the Questionnaire Survey to Foreign Subsidiaries-

今西 珠美

135~158

コントローリングとコントローラー -ドイツ企業におけるコントローラーの役割と制度-

Controlling and Controller

小澤 優子

159~172

企業組織の属性分析の新たな分類法と投資重視の戦略構築手法の提案(2)
-「50%ルール」による意思決定アプローチの提案-

The Suggestions of the New Approaches with the Simple and Practical Standard of ’50 Percents Rule’ in the Investment of the Company

小笠原 宏

173~186

<資料>

IAS21改訂の経緯と変更点

The Background of IAS21 Revised in 2003

井上 定子

187~204

杉本徳栄著『国際会計』(改訂版)

International Accounting By Tokuei Sugimoto

来柄 正利

205~216

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