2011年-2013年

2011年-2013年

流通・経営編

流通科学大学論集は、2007年度発行号より冊子体発行と並行し、電子公開を行うことになりました。
掲載紙面のPDFファイルを、著者の意向を確認のうえで、「機関リポジトリ」に掲出しております。
なお、冊子体でも発行されています。

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機関リポジトリ

2013年度

流通・経営編  Vol.26-2(2014.1)
<論文>

地域産業の再活性化の成功要因にかかわる理論的および実証的研究
-但馬地域及び北播磨地域の地場産業からの考察-

An Empirical and Theoretical Study on The Factors to Revitalization of Japanese Local Industries

井上 芳郎

P.1~P.18

Comparison of Different Prioritization Methods in the Combination Methods of the Structural Equation Model (SEM) and Analytical Hierarchy Process (AHP) on the Performance Measurement of a Thai Frozen Shrimp Supply Chain

Sirirat Pungchompoo
森 隆行
Apichat Sopadang

19~34

利益創作とキャッシュ -会計不正の事例検証-
Earnings Fabrication and Cash Flows-Accounting Fraudulent

木村 敏夫

35~54

日本の旅行企業における国際経営の変化―海外拠点への質問票調査の比較―
Changes in International Management among Japanese Tourism Multinationals
―A Comparative Study of Questionnaire Surveys to Foreign Subsidiaries―

今西 珠美 55~74

Customer-based Retail Brand Equity-Prototype Model Based on Equity Driver and Equity Components of Japanese Supermarkets-

髙橋 広行 75~95
戦略の価値評価手法の実践適用上の課題に関する考察~大学祭の成果評価と活性化のための提案の試み~
One Trial Approach to Evaluate the Strategies of Marketing Mix with the case of the evaluation project of the UMDS festival

小笠原 宏

97~115

日本企業における内部統制報告制度の導入 -海外子会社の事例-
Internal Control System in Japanese Company:Cases of Overseas Subsidiary

孫 美灵 117~130

内航海運事業と新規船員育成に関する日本と韓国の比較
A Comparison Study on Coastal Shipping Industry and Seafarers Development System in Japan and Korea

李 志明 131~144

医療サービスの「便益遅延性」を捉える枠組みに関する一考察 (前編)~患者ヒアリング調査をもとに~
A Study on the Rsearch Framework for “Delayed Benefit Characteristic”of Medical Services : Through the Interview Research at Patients(1)

髙室 裕史 145~161
<学会報告>

概念枠組みに基づいた会計教育とIASBの動向
Conceptual Framework-based Teaching and IASB Project Update

来栖 正利 163~172
流通・経営編  Vol.26-1(2013.7)
<論文>

電子書籍の流通と独占禁止法-アップル及び大手出版社による価格引上げ事件-             Distribution of e-Books and Antitrust Law
-Price Raise Case by Apple, Inc. and Large Publishers-

小畑 徳彦

P.1~P.25

商業的情報発信に対するメディア変容の影響-情報共有と情報の有効性に関する理論枠組みの検討-
The Impact of Media Transformation to the Commercial Information Transmission
-A Framework Review for the Information Sharing and Effectiveness-

王 怡人

27~41

日本の旅行企業の海外進出行動の変遷
Changes in Overseas Expansion by Japanese Tourism Companies

今西 珠美

43~67

少子高齢社会におけるロジスティクスの使命と買い物弱者への対策に関する一考察
A Study on the Mission of Logistics and Its Measures for the Aged Society

李 志明 69~86

新生現地小売企業の成長と国際化
The Success and International Expansion of an Emerging Market Retailer

白 貞壬 87~101
<資料>

日本における買い物難民問題とサプライチェーン
The study about Japanese Food Desert issues and Supply Chain

森 隆行 103~116

2012年度

流通・経営編  Vol.25-2(2013.1)
<論文>

マーケティング研究における記号論的アプローチの再考
Re-think the Role of Semiotic Approach in the Marketing Research

 

王 怡人

P.1~P.12
企業をみる視点 -古典的な経営戦略理論および経営組織理論に立脚した考察-
How to Value Enterprises-On Classical Theories of Strategy and Structure-
井上 芳郎 13~31
伝統的マーケティング・コンセプトの思考プロセスの再考 -新しいアプローチ:A-N-Aとの戦い-
Reconsidering the conventional Marketing Concept -One trial approach as Marketing is the endless counter action to the markets’ tiredness, customs, and giving-up-
 

小笠原 宏

33~48
家計のポートフォリオ選択の動向
The Current Trend in Portfolio Selection of Financial Assets by Japanese Households
 山下 貴子
中村  隆
49~61
ブランド・パーソナリティとリスク -リスク管理者への信頼に関する考察-
Brand Personality and Risk-reconsidering confidence in risk managers-
後藤 こず恵 63~78

日本の消費者需要への創造的適応 -カルフールのインストア・プロモーション-
The Creative Adaptation to the Japanese Consumer -Case of In-Store Promotion by Carrefour-

白 貞壬
加藤 司
渡辺 幹夫
79~99
<資料>

産婦人科における遠隔医療の利用について
A Study on Telemedicine for Obstetrics and Gynecology

中島 孝子 101~109
<学会報告>
IFRSs会計教育推進の功罪
IFRSs Teaching based on Professionalism: A Foregone Results
来栖 正利 111~121
流通・経営編  Vol.25-1(2012.7)
<論文>

中国中小製造企業の生産財購買行動に関する研究-台湾中小製造企業との比較を通じて
The Factors Work on Chinese SMEs’ Industrial Purchasing Behavior
-Compare with Taiwanese Cases

王 怡人 P.1~P.17
韓国CVSの成長とその社会経済的背景
The Development of Convenience Store and its Socio-economic Background in Korea
白 貞壬 19~39
日本の旅行企業における国際経営の変化
―本国親会社への質問票調査の比較―
Changes in International Management among Japanese Tourism Multinationals
―An Comparative Study of Questionnaire Surveys to Head Quarters―
今西 珠美 41~59
関係性構築を促進する要因は何か ―社会心理学に基づいた考察―
What build new customer and shopper relationship?
-Social Psychology Based Study-
東 利一 61~85
帳合書店の分析状況からみた取次会社間の競争
Competition among wholesalers and locational patters of bookstores
秦 洋二 87~104
インターネット上でのデジタル・コンテンツ商品の開放的流通の課題
Problems of Open Distribution Channel of Digital Contents Products on the Internet
Space
魯 曉雪 113~131
<資料>
産学連携新サービス:ふらっと案内による『姫路・再発見』
New Service Developed by Academia-Industry Cooperation:”Rediscovery of Himeji” bga Smartphone Application for Sightseeing Spot Information
頭師 暢秀 105~112

2011年度

流通・経営編  Vol.24-2(2012.1)
<論文>

コンテナ荷動量から見たアジアと米国間のロジスティクス構造 -衣類産業と自動車産業-
Analysis of the Logistics Structure based on Asia-America Container Transport-Apparel Industry and Automobile Industry-

李 志明 P.1~P.25
会計監査人異動会社の財務分析 -報告利益とキャッシュ
Corporate Analysis of Changed Accounting Auditor-Earning and Cash
木村 敏夫 27~47
日本の旅行業界の概況と変化
Did Japanese Travel Industry Change?
今西 珠美 49~73
コトの多義性を整理する
Study of Koto Ambiguity
東 利一 75~87
IAS21における機能通貨決定方法の特徴と問題点 -投資持株会社の機能通貨決定をめぐる議論を手掛かりとして-
The Issues of Determining the Functional Currency under IAS21-With reference to a case of investment holding companies-
井上 定子 89~105
物流サービス水準と小売国際化
International Distribution Service Levels by Retailing Firm
白 貞壬 107~124
業態の芽の方向性 −消費者視点の革新的小売企業事例研究−
Direction of New Types of Retailers -Innovative Store Format Case Research Based on the Consumer Behavior-
髙橋 広行
新倉 貴士
125~149
<資料>
地域産業のリストラクチャリングを通じた地域活性化にかかる実践的理論的研究
An Empirical and Theoretical Study on the Revitalization of the Local Economies through the Restructuring of Local Industries
井上 芳郎 151~159
<学会報告>
概念枠組みに準拠したIFRS会計教育の進展
Framework-based IFRS Teaching
来栖 正利 161~170
流通・経営編  Vol.24-1(2011.7)
<論文>
東アジアにおける商店経営者の家業意識に関する国際比較研究
Cross-National Research on Family Business Consideration of Retailer in East Asia
横山 斉理
柳 到亨

P.1~P.20

企業の現金保有と企業価値の関係について
The relationship between cashholdings and firm value
福田 司文

21~41

台湾中小製造企業の生産財購買行動に関する研究
The Factors Work on Taiwanese SMEs’ Industrial Purchasing Behavior
王 怡人 43~67
欧州企業のタイ流通・小売市場参入とロジスティクスの発展に関する研究
Study of Relations between Logistics Development and European Retailers Activities in Thailand Retail Market
森 隆行 69~91
経営戦略とリーダーシップスタイルとの関係
Relationship between Business Strategy and Leadership Style
楊 會聰
青木 良三
93~114
アブダクションの論理
The Logic of Abduction
赤川 元昭 115~130
欧州旅行業界の構造と発展
The Structure and Development of the European Travel Industry
今西 珠美 131~152
利用業態と非計画購買に関する英米比較 -紙おむつの調査より-
A Comparative Study of Channel Choice and Unplanned Buying in the UK and the US- based on the survey of baby’s nappies-
後藤 こず恵 153~166
近世近代移行期における播州三木町の通貨構造
Currency Structure of Japan : A Case of Miki Town, 1750s-1870s
加藤 慶一郎 167~189
内部統制制度の導入プロセス -日本・韓国・中国を分析対象として-
The Introduction Process of Internal Control System -Cases of Japan, Korea and China
孫 美 191~210
<資料>
産学連携新商品
New Products Developed by Academia-Industry Cooperation
頭師 暢秀 211~215

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